12 kwietnia w Konstancinie Jeziornej odbyła się kolejna konferencja z cyklu: Od kultury nauczania do kultury uczenia się. Uczniowie twórcami materiałów dydaktycznych”. Spośród wielu ciekawych wykładów, debat i szerokiej oferty warsztatowej chcieliśmy zwrócić Waszą szczególną uwagę na wykład naszej autorki – Margaret Rasfeld „Zaufanie, autonomia, kreatywność i aktywność kluczem do rozwijania potencjału. Szkoła potrzebuje nowych rozwiązań!”
Bardzo ciekawy artykuł dotyczący tego wystąpienia przygotowała pani Elżbieta Manthey z portalu Juniorowo (KLIK!). My przedstawiamy fragmenty:
Jak wygląda edukacja dziś? Margret Rasfeld obrazowo przedstawiła to w trzech punktach, które nazwała paradoksami strukturalnymi edukacji. Mamy więc:
- pokawałkowaną wiedzę zamiast zintegrowanej i umieszczonej w kontekście,
- posłuszeństwo, ocenianie, kontrolę zamiast odpowiedzialności i partycypacji,
- pozorowaną naukę, kulturę kart pracy zamiast sensu i znaczenia nauki.
Podczas kiedy świat w swoim rozwoju popędził do przodu, szkolne klasy i to, co się w nich dzieje niewiele się zmieniło. To prawda – przestaliśmy bić dzieci w szkołach, karać je fizycznie, ale wiedzę wciąż podaje – tak samo jak sto lat temu – nauczyciel stojący z przodu klasy i przemawiający do uczniów.
Czego dzieci powinny uczyć się w szkole?
Większość dorosłych dziś nie byłaby w stanie rozwiązać zadania matematycznego z poziomu drugiej klasy szkoły średniej. Tracimy około 95% wiedzy, której nie używamy. Są jednak pewne kompetencje bazowe, których nie zapominamy, pozostają w nas, jak umiejętność jazdy na rowerze. I to właśnie te kompetencje są najważniejsze w dzisiejszej edukacji, bo to one dadzą szansę dzisiejszym dzieciom poradzić sobie w dorosłym życiu. Jakie to kompetencje? Margret Rasfeld wymieniła następujące:
elastyczność w uczeniu się,
własna inicjatywa i kreatywność,
umiejętność zmiany perspektywy i empatia,
umiejętność pracy w zespole,
gotowość do zmian,
umiejętność radzenia sobie z niepewnością,
ciekawość i pasja,
odpowiedzialność i poczucie wspólnoty,
odwaga do działania.
Margret Rasfeld – stworzyła i przez wiele lat była dyrektorem szkoły ESBZ w Berlinie, gdzie żaden nauczyciel nie naucza, a wszyscy uczniowie się uczą. Wizjonerka i innowatorka edukacji. Zainicjowała projekt edukacyjny i ruch Budzących się Szkół w Niemczech, wspiera szkoły w procesie zmian i wprowadzania nowej kultury nauczania. Razem ze Stephanem Breidenbachem swoją ideę lepszej edukacji i szkolne doświadczenia opisała w książce „Budząca się szkoła” wydanej w Polsce przez Wydawnictwo Dobra Literatura! :)
Zapraszamy do poszerzania wiedzy na temat nurtu Budząca się szkoła! (KLIK!) i do zagłębienia się w nasze książki na ten temat: